جدایی

جدایی

 

تکنیک مشاوره و علم روان شناسی چقدر می تواند در پیشگیری از پدیده طلاق موثر واقع شود؟

دکتر بهرامی: از آن جا که بسیاری از طلاق ها به علت عدم آگاهی درباره مسایل مختلف است، بنابراین چگونگی برقراری رابطه سالم بین زوج ها، هم چنان مبهم و گنگ است به همین علت مشاوره می تواند به آنها بسیار کمک کند. از آن جا که بسیاری از طلاق ها به علت دخالت خانواده ها صورت می گیرد، مشاوره و آموزش مهارت های لازم به گونه ای که اجازه دخالت را از اطرافیان بگیرد، در پیشگیری از طلاق بسیار موثر است. هم چنین رفتارهای ناشی از بیماری های روانی که موجب اختلاف و جدایی می شوند، تشخیص بالینی و مصرف دارو نیز راه حل مناسبی است. متاسفانه امروزه بسیاری از طلاق ها به این علت است که تصمیم گیری برای ازدواج در شرایط هیجانی و احساسی صورت می گیرد، بنابراین مشاوره می تواند هیجان ها و احساس های کاذب را کاهش دهد و با ارایه راه حل هایی مناسب موجب شود تصمیم گیری ها، منطقی و عاقلانه شوند.

این باور را که "تکنیک مشاوره راه حل مناسبی برای جلوگیری از طلاق است" چگونه می توان بین خانواده ها نهادینه کرد؟

دکتر بهرامی: به هر حال امروزه نگاه جامعه به مبحث مشاوره و روان شناسی تغییر کرده است. مراجعات بسیاری از افراد،این مطلب را تایید می کند. من خودم با مشاوره، بسیاری از زن و شوهرهایی را که در مرز جدایی بودند، منصرف کردم و راه حل هایی به آنها دادم که بهتر زندگی کنند ولی صحبت اصلی من اینجاست که چرا ما عادت کرده ایم دقیقه نود، مشکلات را حل کنیم. آیا بهتر نیست یک دختر و پسر، قبل از اینکه ازدواج کنند، مشاوره شوند تا با انتخاب درست و عقلانی، مسیر زندگی شان را طی کنند این گونه دیگر شاهد سیر صعودی طلاق هم نیستیم؟

با نظر شما موافقم ولی گاهی می بینیم زن و شوهرها در زندگی شان مشکل چندانی ندارند و خیلی راحت، توافقی طلاق می گیرند و متاسفانه این معضل روز به روز در حال افزایش است.

دکتر بهرامی: به علت این که امروزه جوانان ما طوری بار آمده اند که آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی و سختی های آن را ندارند و به جای این که مشکل را حل کنند، صورت مسئله را پاک می کنند. وقتی بررسی می کنیم، می بینیم نود درصد مشکلات طلاق ها به راحتی قابل حل هستند. ما والدین، فرزندانمان را برای سختی های زندگی آماده نمی کنیم. جوان هم که به سختی و فشار زندگی عادت نکرده باشد، از سختی ها فرار می کند و فکر می کند بیرون چه خبر است.

واقعا بیرون چه خبر است که زوجین به خصوص خانم ها، فکر می کنند شرایط شان بهتر می شود؟

دکتر بهرامی: بیرون نه تنها خبری نیست بلکه آسیب زننده هم هست.

ولی پیشنهاد ها برای یک خانم مطلقه بسیار است.

دکتر بهرامی: مشکل اصلی ما این است که فکر می کنیم این پیشنهاد ها همیشگی است، در حالی که همه اینها گذرا و موقتی است. چون فلسفه آن لذت طلبی است.

شاید همان مقطع کوتاه برای یک خانم مطلقه خوب باشد، چرا که ممکن است در خانه خود به آنها نرسیده باشد؟

دکتر بهرامی: خانم ها این گونه فکر نمی کنند چون غریزه زن طوری خلق شده است که ناخودآگاه دنبال مامن وتکیه گاه است. یک خانم چه متاهل و چه مطلقه همواره دنبال تکیه گاه می گردد، بنابراین خوشی کوتاه مدت نمی تواند او را راضی کند، غیر از این، خانم ها باید متوجه باشند که چقدر خداوند به آنها قدر و منزلت داده است و نباید شخصیت خود را به مخاطره بیندازند.

خیلی ها در شرف طلاق هستند در حالی که نمی دانند واقعا بیرون چه خبر نیست؛ باید چه کار کرد؟

دکتر بهرامی: به هر حال این یک کار گروهی و تیمی را می طلبد و باید با هم فکری، چاره ای اندیشید و در این زمینه فرهنگ سازی کرد. رسانه ها هم بسیار می توانند با اطلاع رسانی و ایده پردازی در این زمینه از افزایش طلاق جلوگیری کنند. من به خانم هایی که مشکل چندانی ندارند و در شرف طلاق هستند می گویم بعد از طلاق، شما هستید که ضرر می کنید؛ و سودی نمی برید حتی نمی توانید به فکر ازدواج هم باشید، زیرا در حال حاضر شرایط ازدواج سخت شده است و پسران تمایل چندانی به ازدواج ندارند، البته شاید ازدواج دوم برای خانم مطلقه ایجاد شود ولی موارد آن نادر است. معمولا وقتی خانمی طلاق می گیرد به او پیشنهاد ازدواج موقت داده می شود زیرا در آن صورت نه زیر بار مسئولیت می رود و آزادی عمل بیشتری هم دارد. بعد از مدتی از این رابطه دست می کشد و این خانم است که آسیب می بیند، بنابراین توصیه می کنم زوج هایی که در شرف طلاق هستند، سعی کنند مشکلات خود را بین خودشان یا به کمک مشاوره و روان شناس حل کنند و در صورتی که احساس می کنند هیچ راه حلی وجود ندارد، آن وقت اقدام به طلاق کنند. باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم. در زندگی هر کسی مشکل وجود دارد. سعی کنیم سست و ضعیف نباشیم و منطقی به فکر راه حل باشیم.

امروزه در جامعه، متاسفانه بسیار شاهد خیانت از سوی آقا و خانم متاهل هستیم و همین موجب شده تا زیر بنای طلاق شکل بگیرد؛ چه صحبتی در این باره دارید؟

دکتر بهرامی: به طور کلی وقتی نیاز و مسایل زناشویی بین زن و مرد تامین نشود، ممکن است به خیانت از سوی آقا یا خانم منجر شود! یعنی اعتراض خود را به شکل خیانت مطرح می کنند. این افراد به جای این که مشکل را برطرف کنند، راه غلط مثل خیانت را برای تامین نیازهای روحی و جسمی خود انتخاب می کنند، البته این رابطه چه از طرف آقا و چه خانم باشد، محکوم به شکست است؛ شکستی که همراه با رسوایی است. معمولا بخشی از علت خیانت، طرف مقابل یعنی همسر است. توصیه من به زوج ها این است که سعی کنند در حد اعتدال، انتظار طرف مقابل را برطرف کنند، یعنی به قول خودمان بهانه دست همسر خود ندهند. در بعضی مواقع هم همسر عامل خیانت نیست بلکه شیطنت زن یا مرد منجر به خیانت می شود، بنابراین خیانت چه از طرف مرد یا زن، امری ناپسند است که متاسفانه پایه بسیاری از طلاق ها را شکل داده است.

کسانی که شیطنت می کنند، فکر نمی کنند که ممکن است دست شان رو شود؟

دکتر بهرامی: متاسفانه کسانی که خیانت می کنند، دور اندیش نیستند و فکر نمی کنند که این کار آنها ممکن است زندگی آنها را از هم متلاشی کند. کسانی را می شناسم که همسر خوب دارند ولی خیانت می کنند. ارزش ها و اعتقادات به وضوح کم رنگ شده است و عامل اصلی آن هم سست شده ایمان و اعتقاد به خداوند است. خدا را فراموش کرده ایم و چون ترسی نداریم، حاضریم دست به هر کاری بزنیم. معمولا کسانی که به اسلام پایبند هستند، کمتر در زندگی دچار معضل طلاق می شوند، چون هر یک از زوج ها وظایف خود را به درستی می دهند. اگر می خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم، هر روز اعتقاد و ایمان مان را قوی تر کنیم.

توصیه شما به عنوان صحبت های پایانی به همسرانی که قصد طلاق دارند، چیست؟

دکتر بهرامی: همان طور که گفتم بعد از طلاق برای شما فرش مخمل و ابریشم پهن نکرده اند. توصیه ام این است تا زمانی که مشکلات تان قابل حل است به طلاق فکر نکنید و برای حل مشکل تان چاره ای بیندیشید. اگر خودتان نمی توانید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید. هیچ عشقی، مثل "عشق اول" نمی شود. ممکن است گاهی کمبود و کاستی هایی از سوی همسرتان ببینید ولی با توکل به خدا و پشتکار، مشکلات تان را حل کنید.          

   

 


زمان انتشار: شنبه 03 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۸۴۱۸